Klubbens formål er å dyrke sjakk under vennskapelig samvær, være et samlingspunkt for medlemmene og virke for sjakkens fremme.
§2
TILSLUTNING
Klubben er tilsluttet Norges Sjakkforbund gjennom Finnmark Sjakkrets.
§3
MEDLEMMER
a) Inntak av nye medlemmer godkjennes av styret eller den styret bemyndiger.
b) Nye medlemmer innføres i klubbens medlemskartotek og meldes straks videre til krets og forbund.
c) Et medlem plikter å betale lovbestemt kontingent til avtalt tid.
d) Medlemmenes nedre stemmerettsalder er 14 år.
e) Æresmedlemmer utnevnes av årsmøtet og nyter alle medlemsrettigheter med fritak for årskontingent og startavgift i klubbens turneringer.
f) Styret kan for alvorlige eller gjentatte overtredelser av klubbens bestemmelser ekskludere et medlem. Avgjørelsen kan appelleres til årsmøtet.
§4
STYRET
a) Klubbens styre består av leder, nestleder, kasserer, sekretær og materialforvalter.
b) På årsmøtet velges leder og øvrige styremedlemmer for et år av gangen.
c) Styret er beslutningsdyktig når tre medlemmer inkludert leder eller nestleder er til stede.
e) Ved stemmelikhet har lederen eller, i hans fravær, nestlederen dobbeltstemme.
f) Styret forvalter klubbens formue og inntekt, og er ansvarlig overfor årsmøtet.
Styret skal på forhånd godkjenne all virksomhet som benytter klubbens navn eller utstyr. Alle inntekter fra slik virksomhet skal forvaltes av styret.
g) Styret fungerer som klubbens valgkomité.
h) Styret skal holde seg underrettet om og sette ut i livet de lover, beslutninger og bestemmelser som gjelder innenfor Norges Sjakkforbund og Finnmark Sjakkrets.
§5
REVISJON
Til å granske klubbens regnskaper og styrets forvaltning velges på årsmøtet for ett år om gangen to revisorer.
§6
ÅRSMØTET
a) Klubben holder ordinært årsmøte hvert år innen utgangen av mars måned, og innkalling går ut fra styret minst 14 dager før møtedagen.
b) Saker som ønskes behandlet på årsmøtet må være styret i hende senest 1. februar. Styret kan likevel fastsette en senere dato eller treffe vedtak om at saker skal kunne behandles på årsmøtet selv om fristen overskrides.
c) Ekstraordinært årsmøte holdes når styret eller minst 1/3 av medlemmene ber om det. Skriftlig innkalling med angivelse av årsaken sendes til medlemmene minst en uke før møtedagen.
d) Årsmøtets dagsorden skal være:
1. Godkjenning av innkalling og dagsorden.
2. Valg av møteleder og sekretær.
3. Fastsettelse av stemmetall og beslutningsdyktighet.
4. Valg av to medlemmer til å undertegne protokollen.
5. Styrets årsberetning.
6. Regnskap med revisjonsberetning.
7. Ansvarsfrihet for styret.
8. Godkjenning av budsjett og kontingenter.
9. Innkomne forslag.
10. Valg av leder.
11. Valg av øvrige styremedlemmer.
12. Valg av revisorer.
e) Valgene fortas av og blant klubbens medlemmer. Hvert medlem har én stemme, jfr. dog § 3, pkt. d). Fraværende medlemmer kan ikke avgi stemme.
f) Beslutninger fattes med simpelt flertall unntatt i saker etter § 7. Ethvert medlem kan forlange skriftlig avstemning. Ved stemmelikhet foretas først en ny avstemningsrunde, ved fortsatt likhet benyttes loddtrekning. I spørsmål om ansvarsfrihet for styret er dog slik meddelt ved stemmelikhet.
h) Årsmøtet er beslutningsdyktig når minst en firedel (1/4) av de stemmeberettigede er til stede.
§7
LOVENDRINGER OG OPPLØSNING
a) Lovforslag må være bekjentgjort for medlemmene senest to uker før møtedagen og krever to tredels (2/3) flertall på årsmøtet for å bli vedtatt.
b) For oppløsning av klubben kreves det at forslaget er angitt i skriftlig innkalling senest to uker før møtedagen. For gyldig vedtak kreves minst tre firedels (3/4) flertall på årsmøtet. En beslutning om oppløsning må videre stadfestes ved skriftlig uravstemning blant alle stemmeberettigede medlemmer med minst tre firedels (3/4) flertall av de avgitte stemmer. Hvis klubben legges ned, skal midlene tilfalle Norges Sjakkforbund, som skal bruke dem til beste for sjakklivet i Alta.