Jeg er ny, og har ikke giddet å sette meg inn saken, da jeg har skjønt at den e svær. Jeg har blitt oppmerksom på en ting. Den kuleste karen av dem alle, Viktor Fedin, er sterkt misslikt i klubben. Jeg har aldri skjønt hvorfor. Det er ingen jeg lærer mer av, enn av Fedin. Uansett hvor godt jeg føler jeg spilte i et parti, så kan han finne på å si: "det var jo helt fatalt spill, fra begynnelse til slutt. Bondestrukturen din sprakk jo på alle fronter. Herregud."
Han forteller konkret hva som var feil, og viser entusiastisk på brettet. Det er det jeg lærer av. Jeg håper han fortsetter å være med oss fremover. Fyren har peiling, ingen tvil om det. Har stor tro på at han når 2000, før jeg gjør det. Hehe
Ingen av mine spill er perfekte. Det er bra å ha en som sier rett ut hvilke feil jeg gjør, og stiller opp brikkene og viser.
Kan hende jeg tolker signalene feil i klubben, og Fedin er en yndling; men jeg tror ikke det.
til Fedin; -"en dag! en dag skal æ ta skalpen din! og det skal ikke skje på bukking.. en dag æ har riktig bondestruktur, og presser deg i senk... hehe.."
Jeg har lenge holdt meg unna denne debatten, men nå vil jeg kommentere de 2 utsagnene av PetterXX som jeg syns er svært provoserende og ensidige:
1. Forsoningsamtaler
I fjor vår(?) var det også forsoningssamtaler mellom ASK og Komsa SK. Disse strandet, og senere samme år ble ASK stevnet for Alta tingrett.
Sannheten som jeg husker det, er at Nils-Henrik Nilsen hadde først samtaler med Komsa SK hvor Komsa SK indikerte full vilje til forsoning. Da kom Nils-Henrik med eget forsoningsprosjekt på et ekstraordinært medlemsmøte våren 2004. Prisen for forsoningen var kroner null, bare evnen til å si unnskyld og tilgi hverandre. Bare ett ord Unnskyld og ingen kostbar og meningløs rettssak skulle aldri funnet sted. I stedet for å ta Nils-Henriks prosjekt på alvor, ble han latterliggjort på dette møtet og bedt om å gå av som formann pga styrets mistillit til ham. Han fikk ikke engang lov til å lese et brev fra Komsa SK om Komsas forsoningsplaner. Jeg var eneste mann som åpent støttet Nils-Henrik
Så meldte jeg overgang til Komsa SK neste dag i protest. Så ikke si at forsoningssamtaler mellom ASK og Komsa SK strandet, PetterXX!
Akkurat mangelen på viljen til en forsoning overhodet fra Alta SK sin side var årsaken til det.
2. Fusjonsutopiet
Jeg tror det er utopi å tro på en fusjon mellom klubbene, ja hvorfor skal man absolutt forenes? Hva er meningen med å tvinge folk sammen som i løpet av sakens gang har utviklet sterke antipatier for hverandre? EN PERMANENT INNMARSJ AV KOMSA-SPILLERE I ASK, VIL FØRE TIL EN LIKE PERMANENT UTMARSJ AV ASK-SPILLERE! De medlemmene som befinner seg under nøytralt flagg, bør tenke seg nøye gjennom om dette er en ønskelig utgang.
Dette her er ikke noe annet enn bare en god provokasjon mot begge klubbene.
Jeg er medlem i Komsa SK og jeg har ingenting personlig mot en eneste medlem i Alta SK. Jeg har alltid behandlet alle i Alta SK med respekt. Vi kan være uenige om forsoningsspørsmålet, men la oss ikke blande sak og person iallfall!
Jeg møter opp på alle spillekveldene i Alta SK og har aldri erfart noen slags hetse eller forutinntatt negativ holdning til meg fra noe medlem der fordi jeg er med i Komsa SK. Jeg koser meg på Alta SK spillekvelder hvor det alltid er godt fremmøte og koselig atmosfære. Flere unge spillere fra Alta SKU som deltar i voksen sjakk ser på meg til og med som sitt Idol i sjakken og jeg er veldig glad i hver eneste av dem og jeg vil alltid hjelpe dem med å vise gode trekk og kommentere/analysere partiene deres.
Jeg synes at fusjon mellom de 2 klubbene er mer enn bare mulig. Hvorfor i all verden snakker du om sterke antipatier mellom Alta- og Komsa-spillere, PetterXX? Dette er bare tull som har ingenting med sannheten å gjøre. Du personlig har ingen slags antipati for meg iallfall, men om du har antipati for NOEN ANDRE medlemmer i Komsa SK, så betyr det ikke at ALLE i Alta SK har den. Så ikke lyv med å si at EN PERMANENT INNMARSJ AV KOMSA-SPILLERE I ASK VIL FØRE TIL EN LIKE PERMANENT UTMARSJ AV ASK-SPILLERE! og ikke prøv å påvirke nøytrale spillere på denne billige måten.
Det hele er bare spørsmålet mellom de 2 styrer, ikke mellom de medlemmene.
Og forresten, jeg heter Viktor Fedin og tør å skrive det virkelige navnet mitt, PetterXX.
Enig dær!
Navn:
Kristian T
Bosted:
Alta
Sent:
13.01.05 - 23:45
Javel,ska si at eg e enig dær. Merker at antipatien mot komsa er og blir stor... Det som e så ergerlig er det at vi har mista spillera,og at klubbene rundt i nord synes at saken har gått for langt for lengst. Nå e saken på en måte ferdig...så kanskje du får rett PetterXX...
Likavel e det synd at `bondelandet`må ha 2 klubba.
Betrakninger rundt en forsoning...
Navn:
PetterXX
Sent:
13.01.05 - 23:00
Velmenende tanker fra Berglund, Jensen og sist nå Kristian T.
Forsoningtanken i denne saken er imidlertid ikke av ny dato. Hvis jeg ikke husker feil, kom styret i ASK med "en utstrakt hånd" i TSKs gjestebok, bare noen måneder etter ekskusjonen. Det resulterte desverre i at alle sentrale personer i ASK fikk passet påskrevet i oppgjørs form. Mange utenforstående uttrykte stor forbauselse over denne uforsonlige holdningen. Alt dette står å lese i nevnte gjestebok.
I fjor vår(?) var det også forsoningssamtaler mellom ASK og Komsa SK. Disse strandet, og senere samme år ble ASK stevnet for Alta tingrett.
Like etter at Alta fikk bystatus, kom en utflytta altaværing med følgende utsagn, også det i nevnte gjestebok (fritt etter hukommelsen) : " Alta er og blir en bondebygd. Det kan intet herredsrettsvedtak forandre på" Godt sagt!
Ja om ikke rettsystemet kan gjøre særlig med bygdefolkets røtter og selvbilde, kan den definitivt gjøre mye med relasjonene dem i mellom. Dommen i Alta tingrett er åpenbart et dårlig utgangspunkt for den forsoningen som her lanseres av folk utenfor ASK-miljøet, i hvert fall i retning av en sammenslåing av klubbene. En indikasjon på klimaet klubbene imellom, fikk vi se i Altaposten noen dager etter dommen, hvor en av partene kom med sine kommentarer. Dårlig vinner eller bare dårlig taper, det går i grunnen ut på det samme.
Jeg tror det er utopi å tro på en fusjon mellom klubbene, ja hvorfor skal man absolutt forenes? Hva er meningen med å tvinge folk sammen som i løpet av sakens gang har utviklet sterke antipatier for hverandre? EN PERMANENT INNMARSJ AV KOMSA-SPILLERE I ASK, VIL FØRE TIL EN LIKE PERMANENT UTMARSJ AV ASK-SPILLERE! De medlemmene som befinner seg under nøytralt flagg, bør tenke seg nøye gjennom om dette er en ønskelig utgang.
Derimot må det være mulig å leve side om side, en FORSONING mellom naboer hvor stridsøksa legges vekkes og hvor grensene er klare.
Det blir interessant å se hvilken vei aktørene velger i denne saken, den Mandelanske eller den over 500 år gamle Nord-irske.
Forsoning
Navn:
Kristian T
Bosted:
Alta
Sent:
13.01.05 - 16:57
Det må gå ann med en form for forsoning,det e bare det eg ville si!
Alt for mange gode kara e borte ifra klubben sia eg begynte i 1998-99.
ALTA+KOMSA=SANT
Navn:
Kristian T
Bosted:
Alta
Sent:
13.01.05 - 16:51
Etter å ha lest de siste innleggene,kan eg bare beklage det siste innlegget,vistnok fra en anonym! Å bare spytte negative ting ut,e nettopp d vi IKKE trenger nå. Eg e helt ening med Berglund,det må gå ann med en tilgivelse. Hvis partene skal komme videre og begynne ordentlig sjakk,dvs at alle som spiller sjakk kan møtes samtidig! Tenk for et digert lokale vi kan komme til å trenge!! Og ikke nok med det,kanskje man kunne fått overskudd til å spille,ikke bare underskudd og rettssaker frem til 2050. Alta sjakklubb e IKKE tjent med at det skal være 2 klubber i byen, Alta sjakklubb tjener på å ha flest spillere i klubben! Disse argumentene e nok i seg selv til at styret i Alta sjakklubb må begynne å tenke på et sammarbeid med komsa! PS: Sier ikke dermed at oppmøtet i ASK e dårlig,men at det kunne vært betraktelig mye bedre! Hvis man IKKE har kommet frem til noen form for sammarbeid i 2005,ja da tar eg hatten av styremedlemman,og rekruttere 100 russsera som kan stemme imot dem!:)
Ønsker Hardersen tilgivelse?
Navn:
Anonym
Sent:
12.01.05 - 15:36
Berglund & Jensen er bra naive hvis de tror denne saken er løst ved at Hardersen "tilgies" av Alta Sjakklubb. Hardersen vil vel trolig mene at han ikke har gjort noe galt, og derfor ikke har noe å tilgies for.
Føleri av denne typen er verdiløst i en rettstvist!
ALTA SAKEN
Navn:
Stein Jensen
Sent:
12.01.05 - 13:35
Støtter Jan S. Berglund sitt innlegg. Nå foreliggere det en dom og det får partene rette seg etter som det så fint heter i arbeidslivet. Dommen er offentliggjort og de som er interresert får lese den og dra sine konklusjoner. Nå må det da være mulig å se fremover, det er nord norsk sjakk tjent med!
Ellers var det hyggelig å lese om Altas barn som gjorde det så godt i Drammen. Når vi får barna i hele nord norge opp i de voksnes rekker har sjakken i nord en stor framtid!
Godt nyttår forresten til alt sjakk folk!
Jeg ser at det er i denne gjesteboka man nå \"krangler for åpen scene\". Tror sjakkens anselseer tjent med at man forsøker å holde et saklig nivå på alle diskusjoner i sjakklige fora. Det er klart at vi sjakkspillere er uneige om mange ting, både hvilket trekk som er best, om hvilke sjakkpolitikk som skal føres, og hvem som er OK og hvem som \"stinker\".
Det er sjelden slike uenigheter kommer så langt som til rettspparatet, men når den først er det tror jeg det er best å la den leve sitt liv der - og at man fra nå av tar fatt på veien mot forsoning. Om hundre år er alt glemt er det et ordtak som heter, men så lenge har ikke dere lyst til å vente. Start med å glemme nå!
Når Nelson Mandela kan tilgi - så kan dere også. Sjakk er tross alt bare et spill!